fbpx
+48 697 915 057

Dowiedz się, jak w prosty sposób możesz się suplementować, aby wesprzeć Twój cykl menstruacyjny

Chodzi o tzw. seed cycling, czyli rotację/cyrkulację nasion.

To bardzo proste:

  • w pierwszej fazie cyklu menstruacyjnego codziennie jedz 1 łyżkę siemienia lnianego i 1 łyżkę pestek dyni
  • w drugiej fazie cyklu menstruacyjnego (czyli około 14 dnia cyklu) przerzuć się na 1 łyżkę nasion sezamu i 1 łyżkę ziaren słonecznika
seed cycling rotacja nasion cyrkulacja ziaren

Ziarna możesz mielić lub jeść w całości. Jeśli mielisz to pamiętaj, że w miarę upływu czasu zmielone ziarna będą traciły na wartości odżywczej, więc nie miel porcji więcej niż na 2 dni.

Ziarna możesz dorzucać na przykład do owsianki/jaglanki, do zupy, koktajli.

Jak to działa?

Rotacja nasion ma na celu zbalansowanie poziomu estrogenu i progesteronu w odpowiednich fazach cyklu menstruacyjnego.

Siemię lniane jest bardzo bogatym źródłem lignanów, czyli fitohormonów, które wykazują zgodność biologiczną z estrogenem (a dokładniej z estradiolem), i wchodzą w jego miejsce w organizmie kobiety, zajmując receptory estrogenowe w komórkach. Tym samym regulują ilość estrogenu w ciele kobiety. Gdy estrogenu jest zbyt mało, uzupełniają niedobór, a gdy jest go za dużo fakt, że wchodzą w jego miejsce powoduje, że obniżają aktywność estrogenu.

Dzięki wyregulowaniu poziomu estrogenu unikasz niefajnych objawów jego nadmiaru, czyli np. trądziku hormonalnego, bolesnych piersi, obrzęków limfatycznych, zatrzymania wody w organizmie, huśtawek nastrojów…

Lignany, w mniejszej ilości, zawiera również sezam. To przydaje się w drugiej fazie cyklu – gdy poziom estrogenu powinien spaść i estrogen powinien ustąpić miejsca progesteronowi.

seed cycling rotacja nasion cyrkulacja ziaren

Produkcję progesteronu wspiera cynk, który jest w pestkach dyni oraz selen i witamina E, zawarte w słoneczniku.

Ponadto, stosując rotację nasion, zapewniasz sobie porcję kwasów omega 3 i omega 6, we właściwej proporcji i właściwym momencie cyklu menstruacyjnego. A to też jest ważne dla zdrowego cyklu.

Oczywiście, wymaga to pewnego rodzaju dyscypliny i wyrobienia sobie nawyku – jeżeli chcesz, aby to zadziałało musisz jeść w/w ziarna codziennie, długofalowo, wiadomo 🙂

Co na to Ajurweda?

Taka naturalna i prosta suplementacja z pewnością jest korzystna dla zdrowia. Ajurweda zwłaszcza zaleca spożywanie sezamu, który balansuje doszę vata, więc balansuje układ hormonalny. Ale suplementacja musi iść w parze z odpowiednią dietą i zdrowym stylem życia. O diecie balansującej układ hormonalny i cykl menstruacyjny – wkrótce.

%d bloggers like this: