fbpx

… czyli o tym, dlaczego Ajurweda poleca picie ciepłej i w dodatku przegotowanej wody.

Wg Ajurwedy Twój styl życia bezpośrednio wpływa na stan Twojego zdrowia. Odpowiednie odżywianie, nawadnianie organizmu i zapewnienie mu odpoczynku i snu – to jest baza, podstawa, fundament, na którym budujesz swój dobrostan.

Picie wody jest jedną z najistotniejszych rzeczy dla naszego zdrowia, to nie ulega wątpliwości. Jednak warto pić ją z głową, czyli tak, aby uzyskać maksymalne korzyści.

 Ajurweda ma tu oczywiście wskazówki dla Ciebie. Zanim jednak do nich przejdę, przypomnę tylko, że Ajurweda ogromną wagę przywiązuje do sprawnego trawienia, więcej o tym wspominałam w tekście „Czy jesteś tym co jesz”

Generalnie równie istotna jak zdrowe jedzenie jest łatwość metabolizowania pokarmów i przyswajania składników odżywczych. Podobnie jest z wodą – nie wystarczy pić jej dużo, warto zadbać o to, aby ona szybko się trawiła, sprawnie przyswajała i dzięki temu skutecznie Cię nawadniała.

I dlatego Ajurweda zaleca picie wody gotowanej i ciepłej. Wg starożytnych ajurwedyjskich tekstów, które zresztą znajdują współcześnie potwierdzenie w badaniach naukowych:

  • nieprzegotowana zimna woda trawi się 3 godziny,
  • przegotowana i ostudzona woda trawi się 1,5 godziny,
  • przegotowana i ciepła woda trawi się 45 minut.

Ciepła, przegotowana woda szybciej się trawi, a co za tym idzie – szybciej nas nawadnia. A jednocześnie poprawia metabolizm. Sprawia, że nasze trawienie jest sprawniejsze, zwłaszcza gdy wypijamy ciepłą wodę na około 20-30 minut przed posiłkiem lub popijamy ją małymi łyczkami w trakcie posiłku. A wypita rano, na czczo, po oczyszczeniu jamy ustnej, łagodnie budzi układ pokarmowy ze snu, przerywa w subtelny sposób nocny post i sprawia, że śniadanie będzie lepiej przyjęte i przyswojone.

A skoro ciepła woda stymuluje metabolizm, wpływa również jednocześnie na sprawne wydalanie. Zwróć więc na to szczególnie uwagę, jeśli masz zaparcia. Jelita muszą być nawodnione, aby mogły sprawnie funkcjonować. A ciepła woda wyjątkowo korzystnie na nie wpływa

Aby mieć ciepłą, przegotowaną wodę zawsze pod ręką najlepiej jest użyć termosu lub kubka termicznego. Dzięki temu łatwiej będzie ci po ciepłą wodę sięgnąć i będziesz sobie częściej przypominać o konieczności nawodnienia.