fbpx

Oto 3 książki, dzięki którym poznasz bliżej Ajurwedę, zrozumiesz jak funkcjonuje Twój organizm oraz otrzymasz praktyczne narzędzia, które ułatwią korzystanie z tej wiedzy w praktyce i sprawią, że Ajurweda stanie się częścią Twojego stylu życia.

1. Acharya Shunya „Ajurweda – kompletna receptura na optymalizację zdrowia, zapobieganie chorobom i życie z radością i witalnością”

Moim zdaniem jest to najlepsza książka o Ajurwedzie spośród tych, które jak dotąd ukazały się na polskim rynku wydawniczym. Acharya Shunya jest nauczycielem duchowym w tradycji wedyjskiej (w tym ajurwedyjskiej) oraz jogi i Vedanty. Jej książka nie jest więc kolejną książką w stylu „zrób test na prakriti, odżywiaj się zgodnie z wynikami testu i zobacz jaka Ajurweda jest mądra”. Tu nawet nie ma testu na prakriti 🙂 Z każdej kartki książki emanuje esencja Ajurwedy, którą jest życie w zgodzie z Naturą, w jej od wieków niezmiennym rytmie i powtarzających się cyklach – zarówno pór roku, jak i biorytmu dobowego – nieustannej przemiany dnia w noc. W książce szczegółowo opisane są wskazówki, jak dostosować nasze życie do rytmu Natury. Jest też trochę przepisów kulinarnych, mały detoks, a nawet receptury kosmetyczne. Jednak dzięki Acharya Shunya uświadamiasz sobie, że Ajurweda nie jest tylko miksem zasad dotyczących tego, o której godzinie mamy kłaść się spać i co jeść. Ajurweda daje nam narzędzia, dzięki którym możemy zadbać o swój dobrostan nie tylko fizyczny, ale także emocjonalny i duchowy.

2. Dr Claudia Welch „Równowaga Twoich hormonów, równowaga Twojego życia” – jak osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie poprzez Ajurwedę, Tradycyjną Medycynę Chińską i zachodnią naukę.

Cóż, nie jest to książka stricte o Ajurwedzie. Ale jest to książka o zdrowiu kobiety w bardzo szerokiej perspektywie – Dr Claudia Welch  łączy wiedzę zaczerpniętą z zachodniej medycyny i współczesnej nauki  z Ajurwedą i Tradycyjną Medycyną Chińską. Więc padają tu pojęcia takie jak estrogen, progesteron, kortyzol, yang i yin, prana i abhyanga. Dr Welch wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania układu hormonalnego. Omawia wszelkie problemy hormonalne, oraz choroby, które w związku z tym dotykają kobiety. Pisze o cyklu menstruacyjnym, o płodności, o premenopauzie i menopauzie, o zdrowiu piersi i serca, o endometriozie, osteoporozie, i o stresie. Ale przede wszystkim daje praktyczne wskazówki, jak kobieta powinna dbać o siebie i równowagę swojego organizmu i układu hormonalnego. Porady te są na wskroś ajurwedyjskie, dotyczą stylu życia, diety, sposobów radzenia sobie ze stresem. Każda kobieta powinna regularnie sięgać po tę książkę.

3. Cate Stillman „Ajurweda. 10 kluczowych nawyków, które sprawią, że Twoje ciało i życie rozkwitną”

Cate Stillman jest nauczycielem jogi, praktykiem Ajurwedy i coachem ajurwedyjskich nawyków. W książce wskazuje 10 kluczowych narzędzi do budowania naszego zdrowia i dobrostanu, które proponuje nam Ajurweda. Są to m.in. sen, dieta, automasaż. Najpierw uzasadnia, dlaczego są one istotne i co dzięki nim zyskamy – jakie korzyści dla zdrowia one nam przyniosą. A następnie podpowiada jak zrobić, aby stały się one elementem naszej codzienności. Podkreśla przede wszystkim, jak ważne jest to, abyśmy z tych narzędzi uczynili nawyki.

 Uzupełnieniem książki są fajne materiały, do pobrania za darmo na stronie internetowej Cate, które ułatwiają przejście przez proces wyrabiania nawyków.

Książka fajna o tyle, że naprawdę ułatwi ci wykorzystanie wiedzy, którą już masz o Ajurwedzie i zmotywuje Cię do wprowadzania w swoje życie poszczególnych elementów ajurwedyjskiego stylu życia.