fbpx

Burak jest w Polsce bardzo popularny –  czy jest na sali kto艣, kto nie lubi barszczu? 馃槈

I s艂usznie, 偶e jest popularny, poniewa偶 zawiera sporo sk艂adnik贸w od偶ywczych. Jest bardzo dobrym 藕r贸d艂em b艂onnika, antyoksydant贸w, 偶elaza, potasu, wapnia, magnezu, witaminy C, witaminy B9, luteiny, kwasu alfa-liponowego, oraz tryptofanu – aminokwasu, kt贸ry bierze udzia艂 w syntezie melatoniny (hormonu snu) i serotoniny.

Prze艂贸偶my te informacje na j臋zyk Ajurwedy.

Burak jest warzywem korzeniowym, wi臋c z natury swojej dzia艂a uziemiaj膮co, ugruntowuj膮co, czyli balansuje dosz臋 vata – a zatem balansuje system nerwowy i jelita, a tak偶e uk艂ad hormonalny, krwiono艣ny i ruchu. Pod warunkiem wszak偶e, 偶e zjedzony zostanie po ugotowaniu lub upieczeniu. Surowy, nawet w formie soku, nie zadzia艂a korzystnie na dosz臋 vata – zw艂aszcza na jelita u os贸b, kt贸re maj膮 tendencj臋 do zapar膰.

Burak bardzo dobrze oddzia艂uje na w膮trob臋 i stany zapalne – balansuje wi臋c dosz臋 pitta. Co prawda jest z natury rozgrzewaj膮cy, ale jednocze艣nie dominuje w nim smak s艂odki i gorzki, kt贸re dzia艂aj膮 bardzo korzystnie na dosz臋 pitta i na w膮trob臋. Burak tonizuje w膮trob臋 i j膮 detoksykuje, dlatego np. polecany jest na kaca 馃槈 Zawarta w burakach betaina (aminokwas) reguluje prac臋 w膮troby, a pektyna (b艂onnik) stymuluje j膮 do oczyszczania. A jako, 偶e wg podej艣cia ajurwedyjskiego wszelkie stany zapalne maj膮 zwi膮zek z w膮trob膮, buraki mog膮 by膰 superfoods dla os贸b, kt贸re zmagaj膮 si臋 z tego typu problemami. Dodam tu, 偶e w膮troba nie przepada za kwa艣nym smakiem, wi臋c zakwas z burak贸w mo偶e j膮 podra偶ni膰 i eskalowa膰 stan zapalny.

Sprawna w膮troba jest wa偶na nie tylko ze wzgl臋du na bie偶膮ce oczyszczanie organizmu z toksyn, ale r贸wnie偶 ma istotne znaczenie dla hormon贸w tarczycy i hormon贸w p艂ciowych. To w艂a艣nie w w膮trobie nast臋puje przemiana hormon贸w wyprodukowanych przez tarczyc臋 w tak膮 form臋, kt贸ra przy艂膮cza si臋 do receptor贸w w poszczeg贸lnych kom贸rkach cia艂a. Wi臋cej o tym dowiesz si臋 z bezp艂atnego ebooka o niedoczynno艣ci tarczycy, do pobrania tutaj. A jak si臋 ma w膮troba do hormon贸w p艂ciowych? Ot贸偶, metabolizuje zb臋dny estradiol, pisa艂am o tym w tek艣cie o dominacji estrogenowej. Zalecam wi臋c buraki kobietom zw艂aszcza w fazie cyklu pomi臋dzy owulacj膮 a miesi膮czk膮.

To co dzieje si臋 z w膮trob膮, znajduje odzwierciedlenie na sk贸rze; wszak mawia si臋, 偶e sk贸ra jest nasz膮 drug膮 w膮trob膮. Ot贸偶, w膮troba wspomaga si臋 sk贸r膮 i je偶eli dostrzegamy, 偶e sk贸ra jest wra偶liwa, sk艂onna do podra偶nie艅 i wyprysk贸w, nie robimy maseczki z buraka 馃槈 w takiej sytuacji trzeba zaj膮膰 si臋 w膮trob膮.

Co wi臋cej, wg Ajurwedy z w膮trob膮 powi膮zany jest wzrok, wi臋c je偶eli masz problem z piek膮cymi oczami, wprowadzenie burak贸w do diety b臋dzie super pomys艂em.

脫w s艂odki smak buraka, kt贸ry balansuje dosz臋 pitta i od偶ywia dosz臋 vata, mo偶e jednak podnosi膰 dosz臋 kapha. C贸偶, burak ma najwi臋cej cukru spo艣r贸d wszystkich warzyw. Je偶eli chcesz jako艣 tego unikn膮膰, zamiast korzenia mo偶esz je艣膰 li艣cie. Maj膮 one podobne do korzenia w艂a艣ciwo艣ci prozdrowotne, a nawet maj膮 wi臋cej sk艂adnik贸w od偶ywczych ni偶 korze艅. Ja lubi臋 je podduszone na ma艣le klarowanym z odrobin膮 kuminu i zjadam je jako dodatek do posi艂ku, np. na 艣niadanie do jajka sadzonego. Uwielbiam te偶 zup臋 z botwinki. A je偶eli korze艅, to – opr贸cz barszczu – w formie zupy – kremu lub pasty鈥

%d bloggers like this: