fbpx

To w jaki sposób miesiączkujesz i  jaki jest Twój cykl menstruacyjny, wiele mówi na temat ogólnego stanu Twojego organizmu. Więcej o tym pisałam tutaj

Najpierw zastanówmy się co to znaczy nieregularna miesiączka.

Kiedy miesiączkę uznaje się za nieregularną?

Generalnie cykl menstruacyjny, który mieści się w przedziale czasowym pomiędzy 21 a 35 dni przez ginekologów uznawany jest za prawidłowy i nie wzbudza podejrzeń. A to jak długo trwa cykl to kwestia dość indywidualna dla każdej kobiety. Dopiero jeżeli cykl nie mieści się w tym przedziale i z cyklu na cykl zmienia się jego długość, czas zacząć się zastanawiać o co chodzi.

Ajurweda natomiast uważa, że zdrowy, regularny cykl trwać powinien ~28 dni,  czyli tyle ile trwa cykl faz księżyca. Wychodzimy tu z założenia, że człowiek jest ściśle zestrojony z rytmami Natury. Każde odstępstwo od takiej długości cyklu jest zaliczane do nieregularności, którą warto obserwować.

Przyczyny nieregularnych miesiączek

Nieregularne miesiączki mogą mieć różne przyczyny:

  • zmiany hormonalne: Hormony regulujące miesiączkę mogą być zaburzone z różnych powodów, takich jak stres, choroby tarczycy, zespół policystycznych jajników, dominacja estrogenowa….. podwyższony testosteron, podniesiona prolaktyna
  • zmiany w stylu życia: Nadmierne ćwiczenia, drastyczna utrata wagi lub nadwaga mogą wpływać na regularność cyklu
  • niedobory składników odżywczych, zwłaszcza witaminy B12, cynku, magnezu i żelaza
  • podróże i przeprowadzki
  • choroby i stan zdrowia: na regularność miesiączki mogą mieć wpływ choroby autoimmunologiczne  oraz inne choroby związane z zaburzeniem pracy jelit czy wątroby. Oba te narządy mają bardzo duży wpływ na gospodarkę hormonalną, o czym pisałam tutaj oraz tutaj
  • leki i leczenie: Niektóre leki, w tym antydepresanty i leki przeciwpsychotyczne oraz chemioterapia, mogą wpływać na cykl miesiączkowy
  • tabletki antykoncepcyjne – po ich odstawieniu cykl menstruacyjny nie u wszystkich kobiet wraca od razu do normy, czasem wręcz nie wraca i trzeba ten proces wspomóc
  • przyczyny naturalne: Ciąża, czas karmienia piersią i premenopauza

Nieregularne miesiączki - co na to Ajurweda

Uwagę Twoją powinny zwrócić nie tylko sama nieregularność cyklu, ale również nieprzewidywalność samej miesiączki. Mam tu na myśli ilość kwi/płynów (raz obfita, innym razem skąpa) oraz długość trwania miesiączki.

Przyczyny nieregularnych miesiączek według Ajurwedy

Według Ajurwedy wszelka nieregularność w organizmie to efekt zaburzonej doszy vata – energii przestrzeni i powietrza, energii wiatru. Ona obejmuje swoim zasięgiem cały organizm, i eskaluje w nim cechy wiatru. A wiatr z natury jest zmienny (nieregularny), suchy i zimny. Więc nieregularnym miesiączkom towarzyszyć mogą inne nieregularności, np. problemy ze snem, wypróżnianiem, niedobory składników odżywczych, wahania nastroju. Również pojawić się może uczucie chłodu w ciele, zimne stopy/dłonie. A nawet suchość – sucha skóra, włosy, zaparcia (suchość w jelitach), suche śluzówki, itp.

Co Ajurweda poleca przy nieregularnych miesiączkach

W myśl ajurwedyjskiej metazasady „podobne wzmacnia podobne, a przeciwne równoważy” nieregularność balansuje się regularnością Chodzi tu przede wszystkim o regularny tryb życia, stałe pory posiłków i stałe godziny snu. Jak najwięcej stałości, przewidywalności, to daje poczucie bezpieczeństwa i komfort systemowi nerwowemu. Pamiętaj bowiem, że miesiączką zarządza Twój system nerwowy. Mózg decyduje kiedy, co i jak dzieje się z hormonami płciowymi.

Każda zmiana – czy to zmiana diety, podróż – wybija system nerwowy z rytmu, powodując zmienność i nieregularność w ciele. Im bardziej płyniesz z rytmem Natury, im bardziej regularny tryb życia wiedziesz i im bardziej jesteś w sobie osadzona, tym bardziej cykl menstruacyjny będzie regularny.

Idąc tym samym tokiem myślenia suchość w ciele zbalansujesz nawilżaniem i natłuszczaniem, a chłód – ciepłem.

Oto rady jakie ma dla Ciebie Ajurweda:

  • odżywianie organizmu: ciepłe, gotowane posiłki o stałych porach, zdrowe tłuszcze
  • zapewnij sobie odpowiednią ilość odpoczynku i zdrowego, regenerującego snu….
  • wszelkie techniki uwalniania stresu
  • praca ze sobą w celu odkrywania jak reaguję na okoliczności zewnętrzne