fbpx

Dlaczego według Ajurwedy nie należy łączyć na przykład ogórków z pomidorami…

Układ pokarmowy jest kluczowym układem w naszym ciele. Dlaczego? Cóż, samochód bez paliwa nie pojedzie, nawet jeżeli jest całkowicie sprawny i zadbany 🙂 Oczywiście, Ty napełniasz bak, ale układ pokarmowy przyjmuje, trawi, przetwarza i przyswaja składniki odżywcze z pożywienia, zapewnia więc właściwy obieg paliwa i jego wykorzystanie oraz odprowadzenie spalin na zewnątrz. Stąd dbanie o układ pokarmowy, a więc o właściwie trawienie i przyswajanie, jest szalenie istotne dla naszego dobrostanu. Więcej o tym pisałam w tym tekście, znajdziesz tam kilka podstawowych wskazówek jak zadbać o właściwy metabolizm.

W tym kontekście bardzo ważne jest również odpowiednie łączenie pokarmów. To, jak komponujemy posiłki, jak łączymy składniki, ma duży wpływ na proces trawienia, wpływa na dobre lub złe przyswojenie składników. Ajurweda bowiem naucza, że niektóre połączenia produktów żywnościowych są niewskazane, nie dlatego, że od ich jedzenia wyrośnie ci trzecia ręka czy coś w tym stylu, ale niewskazane, bo trudne do strawienia, bardzo obciążają metabolizm.

I dopóki jesteś względnie zdrowa i Twój metabolizm jest sprawny, nie ma to aż tak dużego znaczenia. Ale jeżeli coś w Twoim organizmie się rozchwiewa i masz jakieś kłopoty ze zdrowiem, a Twój układ pokarmowy nie funkcjonuje jak należy, powinnaś zwrócić uwagę na umiejętne łączenie pokarmów i starać się unikać niekorzystnych dla metabolizmu połączeń. Mogą one bowiem powodować u Ciebie niestrawność, uczucie ociężałości, wzdęcia, a nawet odkładanie toksyn w ciele.

Oto najważniejsze zasady niepołączalności produktów spożywczych:

  • owoce – co do zasady nie łączymy ich z żadnymi innymi produktami, wyjątkiem są owoce zawierające dużo pektyny, np. jabłka czy gruszki, które trawią się bardziej jak zboża, niż jak owoce, więc możemy je ugotowane dodać np. do owsianki czy jaglanki. Najtrudniejszym do strawienia owocem, jeżeli łączymy go z czymkolwiek innym, jest melon
  • warzywa psiankowate (pomidory, papryka, bakłażan, ziemniaki) – nie łączymy ich z ogórkami, nabiałem
  • jajka – nie łączymy ich ze strączkami, żółtym serem, rybą, mlekiem, jogurtem, mięsem, kicheri
  • mleko – nie łączymy go z bananami, z jogurtem, mięsem, rybą, chlebem na drożdżach, kicheri. Połączenie mleko + ryba jest niekorzystne szczególnie dla skóry
  • jogurt – niekorzystne jest jedzenie jogurtów owocowych, unikamy połączenia jogurtu z mlekiem, serem, jajkami, rybą, mięsem i psiankowatymi
  • strączków nie łączymy z serem żółtym, jajkami, rybą, mięsem, mlekiem i jogurtem
  • nie łączymy podczas gotowania masła klarowanego i miodu w równych proporcjach wagowych; zresztą miód nie powinien w ogóle być podgrzewany
  • świeżo przyrządzonych potraw nie łączymy z resztkami z poprzedniego posiłku/dnia
  • nie łączymy białka z różnych źródeł podczas jednego posiłku

Oczywiście, jeżeli będziesz notorycznie łączyć w jednym posiłku niewskazane do połączenia produkty, na dłuższą metę zaburzy to Twoje trawienie. Natomiast jeżeli będziesz jadać w taki sposób jedynie okazjonalnie, nie powinno to mieć aż tak dużego wpływu na trawienie. To kwestia umiaru i zdrowego rozsądku 😉