fbpx
+48 697 915 057

Ciało funkcjonuje wg naturalnego rytmu, chodzi tu zarówno o biorytm związany cyklem dnia i nocy, ze zmieniającymi się porami roku, fazami księżyca, z cyklem menstruacyjnym…

Dzisiaj pochylmy się nad ritucharya, czyli nad tym, co ajurweda ma do powiedzenia na temat zmieniających się pór roku i ich wpływu na nasze samopoczucie i zdrowie.

Słowo ritucharya to zlepek dwóch sanskryckich słów: ritu oznaczającego porę roku, i charya – zalecenia. Czyli  ritucharya oznacza zalecenia dotyczące pór roku, wskazówki jaki tryb życia należy wieść w poszczególnych porach roku, aby utrzymać się w zdrowiu przez cały rok. Bo wszak ajurweda to taki system medyczny, który kładzie bardzo mocny nacisk na prewencję, na zapobieganie chorobom; nadrzędnym celem ajurwedy jest Swasthyashya Swasthya Rakshanam, czyli utrzymać zdrowie zdrowych, a dopiero w następnej kolejności Aturashya Vikara Prashamanancha, czyli leczyć choroby chorych (źródło: Charaka Samhita)

Wraz ze zmieniającymi się porami roku widzimy jak zmienia się nasze otoczenie, jak zmienia się przyroda – jak na wiosnę eksploduje zieleń i rozwijają się kwiaty, latem dojrzewają muskane słońcem owoce, jesienią opadają kolorowe liście, zimą zwierzęta układają się do snu, a ziemia odpoczywa. Chcąc nie chcąc jesteśmy częścią przyrody, a wszelkie zmiany jakie w niej zachodzą mają wpływ również na nas. Ajurweda zaleca nam dostosować się do rytmu przyrody, zmieniającego się wraz ze zmianą pór roku, bo takie życie w zgodzie z naturą i jej cyklami daje nam gwarancję zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jeden z fundamentalnych dla ajurwedy tekstów Ashtanga Hridaya, dzieli rok na dwa okresy, w zależności od położenia Słońca i wzajemnego ułożenia Słońca i Ziemi w stosunku do siebie:

  • Uttarayana – związany z przesileniem zimowy, w ramach którego są trzy pory roku: Shishira (zima), Vasanta (wiosna) i Grishma (lato). Mówiąc bardziej „po naszemu” to okres od połowy stycznia do połowy lipca, kiedy to stopniowo robi się coraz cieplej i bardziej sucho,
  • Dakshinayana – związany z przesileniem letnim, w ramach którego mamy kolejne trzy pory roku: Varsha (pora monsunowa), Sharata (jesień) i Hemanta (późna jesień). Generalnie to okres od połowy lipca do połowy stycznia, kiedy to robi się stopniowo coraz chłodniej

Ashtanga Hridaya szczegółowo opisuje każdą z sześciu pór roku i daje konkretne zalecenia co do tego, jak się mamy zachowywać, co jeść, jak się ubierać, jak powinna wyglądać nasza aktywność fizyczna (w tym seksualna) w poszczególnych porach roku. 

……………….. 

%d bloggers like this: